Fietsvakantie Bunnik naar Boedapest

Vertrek woensdag 25 mei, aankomst 10 juni, totale afstand 1768km.

Woensdag 25 mei vertrekken we om 8.00 voor onze fietstocht naar Boedapest.

Onze eerste overnachting plaats wordt Xanten. Xanten is bij de oudgedienden van TWC Voorwaarts bekend. Deze plaats stond ieder jaar op de toerkalender: rondje Xanten 250 km.

De Limes route die we gaan rijden begint in Katwijk. Wij hebben besloten van Bunnik via Kesteren naar de route te fietsen. Wij rijden via Nijmegen en Kekerdom. Onderweg komen we een echtpaar tegen die op weg zijn naar Wenen en ook de Limes route volgen. We rijden een stukje met hen op. Om half 2 zijn we bij de grens en al snel volgt Kalkar, waar we een broodje eten op het plein. Prachtige plaats. Onderweg zien we de bordjes Via Romana. Om half 5 komen we in Xanten aan en we slapen in een Gasthaus. We hebben 128km gefietst.
Het was een prima fietsdag.

Donderdag 26 mei van Xanten naar Dormagen.

Omdat we vroege starters zijn, vragen we bij onze overnachting altijd hoe laat het ontbijt is. We zitten dan ook s’morgens als eerste aan de ontbijttafel. Om 8 uur zitten we op de fiets. Er staat een hard windje, die we schuin tegen hebben. Dus Antoon voorop en  Annemarie erachter. We fietsen hele stukken op de dijk langs de Rijn. Ook hier kun je zien hoe laag het water staat doordat het veel te weinig geregend heeft. De schepen moeten varen met halve lading. De route gaat via Homburg en Meerbusch. Om kwart over 4 zijn we in Dormagen in hoetel Hottsche waar we gaan slapen.

We hebben 104 km gefietst.

Vrijdag 27 mei van Dormagen naar Kalten Engers.

Om 8 uur zitten we op de fiets. We fietsen langs de Rijn. De eerste grote plaats die we aandoen is Keulen waar we koffie gaan drinken op het plein vlakbij de Dom. Het is een mooie stad. Daarna langs de Rijn door richting Remagen. Maar eerst komen we langs Bonn.

De route is prachtig. We zien ook dat door de lage waterstand de scheepvaart moeite heeft op de Rijn te varen. In Remagen nemen we nog een pauze. Remagen kennen we nog van onze fietstocht naar Rome. Dus we vinden het leuk om daar nog even te kijken. Om half 5 zijn we in Kalten Engers. We hebben 117km gefietst en slapen in een leuk pension.

Zaterdag 28 mei van Kaltenengers naar Mainz.

We vertrekken om half 9 vanuit ons pension. Wij rijden via Koblenz en blijven de Rijn alleen maar volgen. Dis is een bekend stuk voor ons. We hebben dit ook op onze tocht naar Rome gereden. We fietsen langs de Lorelei, langs Bingen en Rudesheim. Langs de route heel veel

Oude kastelen en Romeinse muurresten. Vanaf Bingen gaan we richting Mainz. Even van de Rijn af over prachtige dijken en langs heel veel volkstuinen. Om half 5 zijn we in Mainz. Een grote stad. We slapen in Mainzer hof. Een prima hotel. We hebben 117 km gefietst. S’avonds  gaan we nog even de stad in. Mainz is een prachtige stad.

Zondag 29 mei van Mainz naar Obernburg am Main.

Om 8 uur gaan de pedalen rond. We blijven eerst nog langs de Rijn fietsen daarna naar de Main. Het is een prachtig  fietspad. We volgen de A3 route want we moeten door Frankfurt. Het is gezellig druk op het fietspad. Voordat we het weten zijn we Frankfurt gepasseerd en gaan richting Selingstadt. Hier varen we over met het pondje en gaan aan de andere kant fietsen. Het was deze zondag zo warm, dat tijdens onze lunch op een bankje in de zon de fietscomputer van Antoon over verhit raakte.. De route is prachtig langs velden en bossen.  Het laatste stukje naar Obernburg gaan we over de grote weg. Daar zoeken we een hotel. We hebben 113km gefietst.

Maandag 30 mei van Obernburg am Main naar Creglingen.

We vertrekken om 8 uur uit het superleuke hotel Zum Anker. We gaan via Miltenberg een stuk langs de doorgaande weg fietsen. In Brembach gaan we richting de Tauber. Het is klimmen en dalen. De route is prachtig en het weer goed. Het is zelfs warm. We gaan door leuke plaatsjes als Lauda Konigshofen en Igersheim. Via Weihersheim gaan we naar Creglingen. Om bij ons hotel in Creglingen te komen moeten we flink klimmen. Het wordt lopen want 19% dat lukt niet om te fietsen. We komen bij een boerderij waar kamers worden verhuurd en waar je ook kunt ontbijten. Wij hebben boven een soort van appartementje. Woonkamer, slaapkamer en badkamer. We ruiken de koeien en vinden het helemaal geweldig. De eigenaresse is erg aardig en vertelt dat het bedrijf erg veel last heeft van de droogte. Ook daar geen druppel regen gevallen en door de nachtvorst zijn de druiven en de kersen bevroren. Er slapen hier nog meer Nederlandse fietsers. Erg gezellig. We gaan in het stadje eten. We hebben 102 km gefietst.

Dinsdag 31 mei van Creglingen naar Weissenburg.

Het weer is weer prima. Veel zon en nog steeds windje tegen.

We vertrekken om 8.15 uur. Bij Gebsattel rijden we verkeerd.We gaan een stuk binnendoor maar moeten nu wel wat klimwerk verrichten. In Leutershausen komen we op de route. Vandaar gaan we richting de Altmuhlsee. De route is erg mooi en vlak, We fietsen langs de Altmuhlsee. Het is een enorm groot meer. Dan via Ellingen door naar Weiseenburg in Bayern. We stoppen bij het eerste Gasthof dat we langs de weg zien. We kunnen hier overnachten. De eigenaar is slager, heeft een restaurant en in de tuin een huis met 2 appartementen. Eens per week slacht hij een varken en eens per maand een lam.

Het plaatsje is erg leuk. En ons appartement prima. We hebben die dag 108 km gefietst.

S’avonds begint het te regenen.

Woensdag 1 juni van Weissenburg  naar Riedenburg.

Als we opstaan regent het keihard en de temperatuur is gedaald tot 11 graden. We vertrekken om 8.15. De regenjacks gaan aan. We fietsen een alternatieve route. Dit scheelt ons 45km. We moeten eerst heel veel klimmen . Wel tot 19 %(lopen). Daarna gaan we afdalen in de stromende regen. De fietspaden zijn van fijn grind. Onze fietsen komen er vreselijk vies uit te zien. Om 2 uur s’middags houden we het voor gezien.  We stoppen in Riedenburg. .We vragen aan een lokale oude van dagen waar we kunnen slapen. Hij verwijst ons naar een leuk hotel. We doen de verwarming aan op onze kamer en wassen onze verregende fietskleding. Later gaan we het plaatsje bekijken. We hebben 87km gefietst.

Donderdag 2 juni van Riedenburg naar Straubing.

We vertrekken om 8 uur. We gaan naar Regensburg. Hier begint het 2e deel van onze route.

Het weer is opgeknapt, de zon schijnt al weer.

Regensburg is een prachtige stad. We gaan hier koffiedrinken tegenover de Dom. Een prachtige kerk. Onderweg ontmoeten we een Schot die ook op weg naar Boedapest is. We komen nu aan de Beierse Donau te fietsen. Hier zien we hoe azur blauw het Donau kanaal is. We gaan richting Straubing, waar we willen gaan overnachten.  We vinden een prima hotelletje en hebben 110km gefietst.

Vrijdag 3 juni van Straubing naar Passau.

We kunnen om 7.00 uur ontbijten dus we zitten vroeg op de fiets. Om half 11 hebben we 50km gefietst. Wegens de drukte met de fietsers en de populaire route, besluiten we een hotel in Passau te bellen. Het hotel ligt naast het station en heeft nog een kamer. Om 14.00 uur zijn we er al. Het is een prima hotel. We zijn nu echt langs de Donau. We gaan eerst langs de fietsenmaker en kopen een spray om de ketting te smeren en schoon te maken. (Antoon krijgt gelijk een oude lap mee). Dat was wel nodig. Ook worden de banden nog eens extra opgepompt, zodat we de volgende dag weer goed de weg op kunnen. Passau is een gezellige stad. Alle jongeren die we die avond tegenkwamen waren traditioneel gekleed: de meiden in dr’n dolls en de jongens in Lederhosen. Het was een leuk en vrolijk gezicht. Het was mooi weer dus buiten gegeten in een typisch Bayrisch restaurant. We hebben 98km gefietst.

Zaterdag 4 juni van Passau naar Linz.

Dit is voor ons een bekend stuk omdat we in 2005 al een keertje van Passau naar Wenen hebben gefietst. We blijven nu langs de Donau rijden. Onderweg maakt de Donau wat scherpe bochten zodat je steeds een heel ander uitzicht over de grote rivier hebt. Na Schlogen volgen we een van de mooiste trajecten van de Donauradweg, vrij van lawaai en autoverkeer tussen de hoge vol met bossen begroeide hellingen van het Sauwald. Werkelijk prachtig. En natuurlijk zien we de grote vakantieboten varen. Soms leeg, soms met vakantiegangers erop.

Bij Ottersheim varen we over. Op de pont ontmoeten we Nederlanders die naar Wenen fietsen. Zij zijn ook een keer naar Rome gefietst. Onze Schotse vriend komen we ook weer tegen. Om 2 uur zijn we al in het hotel in Linz. We hebben 96km gefietst. Ons hotel ligt ietsje buiten het centrum. Met de bus die voor het hotel stopt zijn we  binnen 5 minuten in het centrum. Aan het eind van de middag gaan we de stad bekijken en daarna eten. Ons hotel heeft een buiten met waslijnen, dus wordt er vandaag ook flink gewassen.

Zondag 5 juni van Linz naar Ybbs.

We vertrekken om 8 uur. Het wordt een warme dag. De wind zit nog in het oosten en we hebben hem flink tegen. We fietsen langs Mauthausen. Dit is een concentratiekamp uit de 2e Wereldoorlog. Ongeveer 200.000 mensen hebben hier vastgezeten, waarvan de helft de dood vond. Tijdens onze vorige reis hebben we dit kamp bezocht. We besluiten er nu langs te fietsen. We varen over met het pontje en onze Schotse vriend komt er ook aan. Dus besluiten we wat foto’s te maken.. Hierna krijgen we te maken met een omleiding van de route. We moeten een stuk lopen over de keien en door het zand en komen zo weer op het vernieuwde fietspad. Tijdens het koffiedrinken bellen we een hotel in Ybbs. Hier komen we om 13.30 uur aan We hebben 90km gefietst. Het hotel is helemaal gericht op fietsers. Zij hebben een grote schuur waarin onze fietsen moeten staan. Als we de volgende morgen weggaan staat de schuur helemaal vol met fietsen. Erg leuk.

Maandag 6 juni van Ybbs naar Tulln.

We gaan vroeg ontbijten en zitten om 8.15 uur op de fiets. We gaan snel. Ook komen we langs Melk. Dit is een wereldberoemd Benedictijnenklooster. De bibliotheek van dit klooster is erg beroemd. Het weer is goed. We fietsen tussen de wijnvelden en de fruitboomgaarden.

We besluiten door de fietsen naar Tulln. Een vrij grote plaats aan de Donau met een prachtige binnenstad. Daar vinden we een prima hotel. 98km gefietst

Dinsdag 7 juni van Tulln naar Hainburg a/d Donau.

We starten om 8.00 uur. Na 40km fietsen zijn we in Wenen. We blijven de Donau volgen en rijden zo Wenen door. We rijden langs de rechter oever. Iets voor Orth am Donau krijgt Annemarie problemen met haar fiets. Ze kan alleen nog op het kleine blad fietsen.

Gelukkig zijn we in de buurt van het plaatsje. We rijden snel door. Het is 5 voor 12 en om 12 uur gaan de winkels dicht. We vinden een fietsenmaker. De mevrouw zegt eerst dat ze pauze hebben meer belooft dan iemand te  bellen. Aan de overkant van de straat is een schuur waar een vrouw uitkomt. Zij neemt de fiets van Annemarie mee. Wij moeten buiten blijven wachten. We hopen er maar het beste van. Na 10 minuten komt een oud mannetje met de fiets naar buiten. Gemaakt. We geven hem een flinke fooi en gaan een ijsje eten. We besluiten een alternatieve route te gaan volgen. Dus varen we over met een pontje met een snelle motor. Wij alleen zitten op het pondje. Het stukje varen met het warme weer is heerlijk. We worden gedropt op de keien en moeten zoeken naar een pad dat naar Haslau loopt. Vandaar gaan we de route vervolgen. De route is jammer genoeg geen succes. We moeten erg veel zoeken. Gelukkig vinden we in Hainsburg een leuk hotel. We hebben 97 km gefietst.

Woensdag 8 juni van Hainburg a/d Donau naar Gyor.

Om kwart voor 8 zitten we op de fiets. We volgen de Donau over een dijkje. Om half 9 zijn we bij de “grens” en fietsen we Slowakije in. De grens stelt niet veelvoor. Het is een smal weggetje met een bord . Aan de overkant van de Donau zien we Bratislava. Een enorm grote stad. We rijden verder over de dijk recht toe recht aan. En zo rijden we ook Hongarije binnen.

Onderweg krijgen we kersen van een mevrouw die ze aan het plukken is. De route is erg gemakkelijk . We rijden langs de doorgaande weg. In Gyor gaan we op zoek naar een welness hotel die in ons boekje staat aangeschreven. Eenmaal daar aangekomen blijkt het hotel niet meer geopend te zijn. Ook hebben we het adres gekregen van een pension. Blijkt dichtgetimmerd. Dan maar terug naar het Gasthaus dat we bij het binnenfietsen van Gyor hebben gezien. Het is een erg mooi hotel.

We hebben een kamer met balkon. Dus doen we een extra wasje. Gyor is een prachtige stad met een gezellig centrum.

We hebben 100km gefietst.

Donderdag 9 juni van Gyor naar Labathlan 88km.

Eerst de stad uit.Dan met de wind in de rug (eerste dag windje mee) richting Tata. Onderweg krijgen we een fikse regenbui. We gaan lunchen in Tata. Bij de burcht aan een groot meer is een gezellig restaurant waar we een heerlijk bord pasta nemen. Na Tata klimt de route via een landweg over een uitloper van de Gerecse heuvels, gevolgd door een afdaling naar de Donau. Als we boven zijn bij Dunazentmiklos zien we een landschap met enorme wijnvelden. We dalen over  een erg slechte weg en komen beneden op de hoofdweg, die we blijven volgen. Om 15.00 uur zijn we in Labathlan. We zien borden van Panoramahotel en besluiten daar te gaan slapen. Het hotel ligt aan de Donau. We moeten een spoor over en komen dan bij het hotel aan. Het ziet er erg verlaten uit maar we kijken of er iemand is. Een mevrouw die de wacht houdt op de bank doet open en we vragen of we hier kunnen slapen. Ze neemt ons mee naar de kamers. Het ziet er wel oud en ongebuikt uit maar we besluiten het erop te wagen. Ook kunnen we hier eten dus helemaal voor elkaar. Handdoeken en toiletpapier moeten we nog even halen en dan douchen. De eerste 10 minuten komt er bruin water uit de kraan. Lang niet gebruikt dus. Om 6 uur gaan we eten. De dame heeft heerlijk gekookt. Om half 8 wordt ze opgehaald door man en kinderen en daar zitten de Peekies alleen in een groot hotel aan de Donau. Heel apart. De volgende morgen kunnen we om half 8 ontbijten. Dat was prrima in orde. We hebben 93km gefietst.

Vrijdag 10 juni van Labathlan naar Boedapest. Laatste etappe.

We rijden Labathlan uit en besluiten niet de drukke doorgaande weg te nemen maar de route van de grote weg af. Dat wordt flink klimmen. De route is wel prachtig maar tijdrovend. Achteraf hadden we beter langs de grote weg kunnen blijven fietsen.Na de afdaling komen we op de grote weg. Om half 1 gaan we eten in Szentendre. Een prachtig toeristenstadje. Daarvandaan volgen we het fietspad langs de Donau en een fietspad langs de snelweg. Zo rijden we Boedapest binnen. We ontmoeten een jongen uit Keulen die op weg is naar Israël.

Hij wil graag met ons meefietsen naar het hotel dat wij in Boedapest hebben gereserveerd.

Ons hotel ligt aan de Buda kant. Dus boven op de berg. Het hotel wordt met bordjes al snel aangegeven. Het is een hele klim maar je hebt er ook wat voor. We hebben een prachtige kamer met terras, grasveld , 2 ligstoelen en een tafeltje met 2 stoelen. Om half 4 zijn we er. We hebben 102km gefietst. Het hotel heet Molnar.

Totale afstand 1785 km.

We zijn nog een week in Boedapest gebleven. We hebben veel prachtige  bezienswaardigheden in de stad gezien: het Vissersbastion, het Parlementgebouw, de Matthias Church en hebben gewandeld over de bekende Kettingbrug.  We zijn in 2 bekende badhuizen geweest: Szechenyi en het Lukacss Spa. Boedapest is zeker de moeite waard om een keer naartoe te gaan.